Tworzenie stron internetowych od podstaw.

Tworzenie stron internetowych od podstaw.

Tworzenie stron internetowych to sposób na promowanie biznesu w sieci. W dużym uproszczeniu to miejsce, gdzie możesz zaprezentować swoją ofertę, zdobywać klientów albo sprzedawać towary. W jaki sposób zatem zaprojektować skuteczną stronę internetową? Taką, która spełni funkcję, jaką dla niej zaplanujesz.

Tworzenie stron internetowych – co kryje się pod tym stwierdzeniem?

Sam zwrot „tworzenie stron internetowych” można rozumieć na wiele sposobów. Jest to bardzo ogólne określenie, które często sprowadzane jest tylko do budowania struktury strony. Jednak to coś zdecydowanie więcej. Tworzenie, czyli kreowanie to wieloetapowy proces, który wymaga sporego nakładu pracy oraz właściwego podejścia. Podobnie jak w przypadku budowania domu, tak i tutaj każdy etap musi być właściwie zaplanowany i zrealizowany. W ten sposób można osiągnąć solidny efekt.

Często jest ono zamiennie używane ze zwrotem „projektowanie stron internetowych” lub „webdesign”. Ale czy słusznie?
Projekt strony internetowej zrealizowany dla metropolie.pl

Projektowanie odnosi się głównie do części graficznej strony. Obejmuje etap tworzenia makiet oraz layoutu strony. Tworzenie zaś obejmuje także takie etapy jak analiza, testy, wdrożenie, pozycjonowanie. Tworzenie stron internetowych jest pojęciem szerszym. Obejmuje wszystkie etapy od analizy po promowanie strony.

Co to jest tworzenie strony internetowej?

Pod tym pojęciem wiele osób rozumie także tworzenie sklepów internetowych, aplikacji webowych czy pozycjonowanie stron. Powodem tego jest szerokie znaczenie tego sformułowania oraz rozmyte granice pomiędzy różnymi typami witryn. Dlatego też często zamiennie stosowane są określenia strona, sklep czy aplikacja. To, co dla jednego będzie stroną internetową, dla innego będzie serwisem lub aplikacją. Nomenklatura nie jest tu jednak najważniejsza. Kluczowe jest właściwe zrozumienie oczekiwań klienta. Zdajemy sobie sprawę, że często trudno jest właściwie nazwać przedmiot zlecenia.

Dlatego też dla nas jako agencji interaktywnej tak ważny jest wywiad i dokładne poznanie potrzeb klienta.
Dzięki niemu można doprecyzować, jakie funkcje ma posiadać strona www i uniknąć niedomówień. Wiele z pozoru prostych funkcji, znacząco zmienia zakres niezbędnych prac. W ten sposób wpływa także na koszt wykonania strony internetowej.
agencja interaktywna
tworzenie sklepu internetowego

Tworzenie sklepu internetowego a strona firmowa.

Czy zatem strona www to coś innego niż sklep internetowy? Nie ma tutaj jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od konkretnego przypadku. Z technicznego punktu widzenia, sklep internetowy to strona www rozbudowana o dodatkową funkcjonalność, jaką jest możliwość składania zamówień. Użytkownik odbiera to jednak zupełnie inaczej. On widzi tylko sklep internetowy z produktami, które może zakupić. Częstym rozwiązaniem jest zastosowanie połączenia strony i sklepu pod jedną domeną. Sklep znajduje się w menu jako jedna z pozycji. W ten sposób pod jednym adresem klienci mają dostęp zarówno do informacji o firmie i oferowanych usługach, jak i mogą dokonać zakupu w sklepie.

agencja interaktywna
tworzenie aplikacji webowej

Czym różni się tworzenie aplikacji webowej od strony www?

Podobnie jest w przypadku aplikacji webowej, różnica jest dosyć płynna. Od strony technicznej aplikacja internetowa to rodzaj strony, która wymaga jakiejś interakcji z użytkownikiem. Może to być dokonanie rejestracji czy wypełnienie formularza. Zatem wszystkie serwisy z ogłoszeniami, platformy e-learningowe czy rezerwacyjne to aplikacje webowe. Kupując online bilet do kina, korzystasz z aplikacji internetowej, a nie strony www. Do tworzenia aplikacji wykorzystujemy m.in. react JS. Z kolei strony internetowe to witryny czysto informacyjne, które dostarczają jakiś konkretnych informacji. Przeważnie prezentują ofertę danej firmy, jednak nie wymagają jednak od użytkownika żadnej interakcji.

Nie warto jednak sztywno trzymać się definicji. Wiele współczesnych rozwiązań stanowią projekty multi-funkcjonalne, które trudno przyporządkować do konkretnej kategorii.

Z czego składa się tworzenie strony internetowej?

Tworzenie strony internetowej to wieloetapowy proces, którego celem jest uzyskanie spójnej i przemyślanej witryny internetowej. Na każdym etapie prac, konieczne jest podejście skupione na celu, jaki ma spełniać projektowana strona. Takie podejście wymaga zaangażowany specjalistów różnych dziedzin. Dzięki ich bliskiej współpracy oraz właściwej koordynacji prac możliwe jest stworzenie optymalnego projektu. Powstawanie strony internetowej można podzielić na kilka kluczowych etapów.

Tworzenie strony www zaczyna się dobrego planu.

Jak chcesz zbudować dom, to najpierw architekt przygotowuje jego plan. Tak samo jest w przypadku strony internetowej. Najpierw należy stworzyć dokumentację projektu. Od tego etapu zależy bezpośrednio ostateczny rezultat. Planowanie rozpoczyna się od wnikliwego wywiadu i ustalenia zakresu prac. Na tym etapie ustalane są wszystkie funkcjonalności serwisu. Analiza obejmuje także otoczenie biznesowe klienta. Poznanie branży pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb klienta. Wyznaczany jest główny cel strony oraz określane są mocne i słabe strony klienta. Wspólnie definiowane są słowa kluczowe, czyli frazy, jakie wyszukują klienci.

Mapa strony.

Na podstawie zebranych materiałów tworzona jest mapa strony. Przygotowywana jest lista podstron wraz z ustaleniem relacji pomiędzy nimi. Następnie planowany jest sposób poruszania się użytkownika po witrynie oraz jego zachowanie.

Projektowanie — UX design.

Mając komplet informacji na temat funkcji i wymagań dotyczących strony internetowej tworzone są makiety. Są to schematy pokazujące sposób rozmieszczenia treści na stronie, układ podstron i ich wzajemne relacje. Wireframe obrazuje w uproszczeniu, jak będzie wyglądała strona internetowa. W zależności od potrzeb i stopnia złożoności projektu, makiety mogą mieć różny stopień zaawansowania. Od bardzo prostych, schematycznych rysunków po interaktywny mockup. Za ich pomocą można przetestować podstawowe funkcjonalności takie jak logowanie, rejestracja czy nawigacja.

Projektowanie — UI design.

Makiety stanowią dokumentację projektową i są nieodzownym etapem prac. Dzięki nim można na wczesnym etapie prac wyeliminować błędy i doprecyzować sposób działania witryny. To pozwala zaoszczędzić czas i uniknąć kosztownych modyfikacji na etapie programowania. Następnie na podstawie makiet tworzony jest projekt graficzny serwisu dla widoku desktop oraz mobile. Projekt strony internetowej zyskuje ostateczną kolorystykę oraz typografię. Dodawane są także zdjęcia oraz elementy graficzne. W rezultacie powstaje ostateczna szata graficzna strony. Teraz wiadomo już, jak strona będzie wyglądać zarówno na komputerze, jak i smartfonie.

Tworzenie wartościowej zawartości.

Idealnie byłoby, gdyby treści do zamieszczenia na stronie gotowe były przed etapem projektowania. W praktyce rzadko kiedy to się zdarza. Przeważnie treści tworzone są dopiero po przygotowaniu ostatecznego designu strony. Minusem tego rozwiązania jest konieczność dostosowania tekstów do zaprojektowanego designu.

Optymalizacja treści SEO.

Treści zamieszczone na stronie mają dwa zadania. Po pierwsze dostarczają potencjalnemu klientowi niezbędnych informacji. Po drugie wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Dlatego też podczas pisania treści istotne jest bazowanie na słowach kluczowych. Skupienie treści na odpowiednich frazach jest istotne pod względem uzyskiwanych rezultatów w rankingu Google. Im lepiej treść dopasowana pod daną frazę kluczową, tym wyżej będzie znajdować się na liście wyszukiwań.

Front-end i Back-end.

Na podstawie przygotowanego designu i makiet (wireframe) tworzony jest kod strony. Na tym etapie wszystko jest składane w całość. Instalowany i konfigurowany jest też system CMS. Zakładane jest drzewo strony i tworzony jest układ treści. Poszczególne elementy otrzymują odpowiedni wygląd i funkcjonalność. Wprowadzane są też ostateczne treści. Strona internetowa zyskuje ostateczny wygląd. Po przetestowaniu mechaniki działania i wszystkich funkcjonalności strona jest przenoszona na docelową domenę. Następuje przekazanie strony klientowi.

Aktualizacje.

To zdecydowanie najdłuższy etap. Tworzenie stron internetowych praktycznie nigdy się nie kończy. Każda strona internetowa wymaga bieżących aktualizacji i modyfikacji. Może pojawić się też potrzeba dodania nowych funkcji lub zmiany tych istniejących. Z czasem może okazać się konieczne dodanie bloga firmowego lub sklepu internetowego.

Rozwój i rozbudowa.

Strony wyposażone w system zarządzania treścią (np. WordPress CMS, TYPO3 CMS) pozwalają na samodzielne wprowadzanie zmian i mniejszych modyfikacji. Jednak w przypadku większych zmian lepszym wyborem będzie agencja interaktywna. To rozwiązanie pozwoli na prowadzenie zmian w środowisku deweloperskim, a nie bezpośrednio na działającej stronie. Dopiero po zakończeniu prac i przetestowaniu, zmiany zostaną wdrożone na docelowej stronie.

Pozycjonowanie strony i marketing.

Dobrze zaprojektowana strona to dopiero początek. Ważne, aby użytkownicy o niej wiedzieli. Promowanie strony ma za zadanie poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania oraz zwiększenie ruchu na stronie. W tym celu optymalizowane są zarówno treści, jak i ustawienia strony pod kątem SEO. Prowadzone są też prace związane z pozycjonowaniem strony. Przygotowywane są także kampanie reklamowe w wynikach wyszukiwania np. Google Ads. Strona może być też promowana na portalach społecznościowych za pomocą reklam np. Facebook Ads, Twitter Ads.

Poznaj nasze realizacje

Projektowanie stron internetowych to więcej niż ładny projekt graficzny.

 
Myśląc o projektowaniu strony internetowej, często skupiamy się tylko na jej ostatecznym wyglądzie. Łatwo oceniamy czy dana strona jest ładna, czy nie. Jednak rzadko kiedy myślimy nad rolą, jaką spełnia jej szata graficzna. Właściwie zaprojektowana strona internetowa to przemyślane połączenie funkcjonalności i designu. Współistnienie tych dwóch elementów powinno tworzyć spójną całość.
 
Webdesign to więcej niż szata graficzna. To ubranie funkcjonalności strony w piękny layout.
 
Jednym z głównych powodów odnowienia strony internetowej (relaunch strony) jest chęć zmiany jej wyglądu. Nowa ciekawa szata graficzna przyciąga uwagę odbiorców. Należy jednak pamiętać, że ten końcowy, wizualny efekt jest sumą wielu działań. Tworzenie projektu graficznego to wymagający proces o ogromnym znaczeniu. Niestety, często jego znaczenie jest niedoceniane.
 
 
 
 

Co to jest projektowanie stron internetowych i czym różni się od tworzenia stron?

Tworzenie stron internetowych to kompleksowe pojęcie. Zawiera się w nim planowanie, budowanie i prowadzenie witryny internetowej. To wymagający proces, który składa się z wielu etapów. Jednym z najważniejszych z nich jest tworzenia szaty graficznej. Projektowanie strony internetowej to właśnie skupienie się na jej warstwie wizualnej. Nie można jednak zapomnieć o funkcjonalności witryny.
 
Projekt graficzny strony powinien współgrać z funkcjonalnością strony. Odpowiednia szata graficzna ma podkreślać istotne elementy strony i je uwypuklać. Ma wzmacniać przekaz, który niesie strona internetowa. Zastosowane grafiki powinny ułatwiać użytkownikowi poruszanie się po witrynie, wskazywać właściwą drogę. Nie mogą jednak przytłaczać i dominować. Szata graficzna ma tworzyć spójną całość z identyfikacją wizualną firmy. Ona odpowiada za nastrój, budzi skojarzenia i działa na emocje. To właśnie dzięki niej jedne witryny pamiętamy lepiej niż inne. Łatwość zapadania w pamięć wpływa na rozpoznawalność marki.
 
Podczas projektowania strony internetowej nie ma miejsca na przypadek. Budowanie spójnego projektu graficznego to proces, który można podzielić na trzy główne etapy.
 

Analiza materiałów klienta.

Projekt graficzny musi być spójny z aktualną identyfikacją wizualną firmy. Często podczas projektowania nowej strony firmowej, odświeżany jest także logotyp. Analiza materiałów i wytycznych pozwala zapoznać się ze stosowaną kolorystyką i typografią. Poznanie otoczenia biznesowego i charakteru branży ułatwia wybranie odpowiedniego kierunku graficznego. Webdesign firmy budowlanej będzie inny niż przedszkola.
 

Funkcjonalny wireframe opracowany zgodnie z UX design.

Na podstawie zebranych informacji projektowany jest wireframe. To schematyczny układ treści, które pojawią się na stronie internetowej. To kluczowy etap prac, od którego zależy sposób poruszania się użytkownika po witrynie. Właściwe rozmieszczenie treści wpływa na jej dostępność i wrażenia użytkownika.
 

Ostateczny projekt graficzny (UI design).

Przygotowany wireframe stanowi fundament, na którym tworzony jest projekt graficzny. Poszczególne sekcje zyskują kolorystykę i typografię. Projekt jest wypełniany tekstami. Pojawiają się także odpowiednio dobrane materiały graficzne (zdjęcia, grafiki, filmy). Na tym etapie powstaje kompletna szata graficzna strony.
 
 
 

Projektowanie stron na urządzenia mobilne.

Podczas projektowania strony internetowej należy zwrócić uwagę na jej responsywność. Obecnie coraz częściej korzystamy z urządzeń mobilnych takich jak tablety czy smartfony. Projektując stronę, należy zadbać o to, aby dobrze wyglądała na urządzeniach mobilnych. Jednak przede wszystkim musi być ona funkcjonalna. Bardzo często błędnie skupiamy się tylko na wyglądzie strony, zapominając o roli, jaką ma spełniać.
 
Projektowania strony internetowej z myślą o urządzeniach mobilnych nie jest łatwe. Należy pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Przede wszystkim na smartfonie sposób poruszania się po witrynie jest zupełnie inny. Tutaj nie mamy do dyspozycji klawiatury oraz myszki. Tutaj korzystamy z przewijania za pomocą palca. To pokazuje, jak ważny jest odpowiedni i logiczny układ treści.
 
Od jakiegoś czasu popularne jest projektowanie mobile-first. Zakłada ono, że w pierwszej kolejności należy zaprojektować stronę na urządzenia mobilne. Dopiero w drugim kroku jest ona „dostosowywana” do wyświetlania na desktopie. Nie jest to jednak do końca prawidłowe podejście. Oba typy urządzeń są zbyt różne od siebie, aby proste dopasowanie było możliwe. Chcąc stworzyć dobry projekt, lepszym rozwiązaniem jest zaprojektowanie osobno widoku mobilnego i desktopowego. Dzięki temu mamy gwarancję, że każdy z nich będzie optymalny.
 
Responsywna strona internetowa to taka, która dobrze działa na urządzeniach mobilnych. Dlatego też projektując stronę internetową, należy przede wszystkim myśleć o jej funkcjonalności. Z uwagi na mniejszą powierzchnię ekranu smartfona, należy ograniczyć ilość informacji na nim wyświetlanych. Trzeba pamiętać przede wszystkim o komforcie użytkowników. Z urządzeń mobilnych korzystają ludzie w różnym wieku i o różnym stopniu sprawności. Podczas projektowania należy to uwzględnić. Poszczególne elementy powinny być odpowiedniej wielkości, tak aby bez trudu można było je wybrać palcem. Nawigacja powinna być przejrzysta i intuicyjna, tak aby zachęcała do korzystania z witryny, a nie odstraszała. Użytkownicy korzystający z urządzeń mobilnych oczekują szybkiego dostępu do informacji. Kluczowe jest zatem, aby witryna nie tylko szybko się ładowała, ale i sprawnie działała. Dlatego też podczas projektowania widoku mobilnego należy ograniczyć ilość animacji i ciężkich grafik.

Kto odpowiada za tworzenie stron internetowych?

Firmowa strona internetowa to nie tylko wizytówka biznesu, ale przede wszystkim miejsce pozyskiwania klientów. To sprzedawca, który pracuje przez całą dobę. Aby dobrze spełniała swoją funkcję, powinna być zaprojektowana w przemyślany sposób. Komu zatem powierzyć tworzenie strony internetowej? Masz do wyboru trzy opcje. Skorzystanie z oferty agencji interaktywnej, znalezienie freelancera lub samodzielne zbudowanie strony. Wybór wcale nie jest łatwy ani oczywisty. Każda z tych opcji ma swoje plusy i minusy. Warto jednak dobrze przemyśleć tę kwestię. Pomimo że najczęściej przy wyborze kierujemy się ceną, to jednak nie powinien to być decydujący argument. Warto przemyśleć także inne argumenty jak własny czas czy jakość usługi. Poniżej przedstawimy wszystkie trzy metody.
 
 

To agencja interaktywna tworzy profesjonalne strony internetowe.

Jak już wspomnieliśmy wcześniej tworzenie strony internetowej to wieloetapowy proces, który wymaga działania na wielu płaszczyznach. Każdy etap pracy musi być odpowiednio zaplanowany i zrealizowany. Zaletą agencji interaktywnej jest to, że na sukces twojej strony pracuje zespół ludzi. To pozwala spojrzeć na projekt pod różnym kątem i uniknąć wielu błędów. Dzięki zaangażowaniu specjalistów różnych dziedzin IT i marketingu otrzymujesz produkt najwyższej jakości.
 
Agencja interaktywna zapewnia kompleksową realizację zlecenia.”
W ten sposób otrzymujesz całą usługę w jednym miejscu. Od analizy, poprzez przygotowanie projektu, po jego wdrożenie. Holistyczne podejście do projektu wpływa na jego jakość i eliminuje potencjalne problemy. Wybór agencji to także gwarancja lepszej komunikacji pomiędzy poszczególnymi specjalistami oraz optymalne zarządzanie czasem.
Dodatkowo po uruchomieniu witryny, możesz skorzystać z oferty na opiekę nad nią, czy pozycjonowanie strony.
 
„Tworzenie strony internetowej przez agencję to inwestycja, która się zwróci.”
Wybór agencji interaktywnej nie jest najtańszym rozwiązaniem, jednak pula zysków jest spora. Przede wszystkim oszczędzasz swój czas. Oddając zlecenie agencji, nie musisz szukać grafika, programisty czy specjalisty SEO. W jednym miejscu dostajesz wszystko. Jeszcze bardziej czasochłonne jest tworzenie strony internetowej samodzielnie. W przypadku agencji interaktywnej nie tracisz czasu. Gdy zespół specjalistów pracuje nad twoją stroną, Ty możesz skupić się na swoim biznesie.
 
 

Strona internetowa stworzona przez freelancera

Wybór freelancera na wykonawcę strony internetowej to na pierwszy rzut oka tańsze rozwiązanie. Czy na pewno? W przypadku web designera cała praca nad stroną skupiona jest w rękach jednej osoby. Musi być on zarówno grafikiem, programistą, jak i specjalistą SEO. To niezwykle trudne zadanie. Dlatego też znalezienie dobrego freelancera jest niełatwym zadaniem.
 
Skoro tak trudno znaleźć jednego człowieka od wszystkiego, może warto poszukać osobno każdego z nich? Oczywiście można. Wymaga to jednak ogromnego zaangażowania z twojej strony. To Ty przejmujesz rolę Project Managera, który musi wszystkiego pilnować i dbać o każdy etap zlecenia. Spoczywa na Tobie także komunikacja pomiędzy poszczególnymi wykonawcami. Koordynacja pracy wielu osób nie jest prostym zadaniem i wymaga sporego doświadczenia. Ostatecznie jednak może się okazać, że takie rozwiązanie nie jest ani tańsze, ani lepsze.
 
Wybór freelancera niesie za sobą jeszcze jedno ryzyko. A mianowicie, mniejsze bezpieczeństwo realizacji zlecenia. Niestety może się zdarzyć, że wykonawca strony zerwie umowę lub zniknie w trakcie realizacji zlecenia. Takie sytuacje rzadko kiedy mają miejsce w przypadku profesjonalnej agencji. Trudniej też uniknąć błędów wynikających z braku doświadczenia oraz braku całościowego podejścia do realizacji projektu.
 
W przypadku web designera raczej nie otrzymasz wsparcia po sprzedażowego ani pomocy w przypadku ewentualnych problemów. Jeśli nawet na takową będziesz mógł liczyć to słono Cię, to może kosztować. Nie masz też pewności, że za kilka miesięcy twój freelancer będzie osiągalny. Istnieje duże ryzyko, że zostajesz sam ze swoją stroną.
 
 

Samodzielne tworzenie stron internetowych.

Jeśli masz dużo wolnego czasu i lubisz uczyć się czegoś nowego to rozwiązanie dla Ciebie. Tworzenie strony samemu wymaga jednak dużego zaangażowania. Istnieje wiele narzędzi, które umożliwiają tworzenia stron internetowych bez znajomości programowania. Jednak sprawne posługiwanie się nimi wymaga nauki i czasu. Bez wątpienia decydując się na samodzielną pracę, zyskujesz pełną kontrolę nad projektem. Nie jesteś też od nikogo zależny.
 
Należy jednak pamiętać, że projektowanie strony internetowej to coś więcej niż budowanie z klocków odpowiednich sekcji. Aby strona internetowa spełniała swoją funkcję, jej struktura powinna być przemyślana. Do tego niezbędna jest wiedza z zakresu UX design oraz doświadczenie.  
 
 

Tworzenie strony samemu z kreatorem stron internetowych.

Kreatory stron internetowych upraszczają zarządzanie witryną. To platformy, na których w jednym miejscu zarejestrujesz domenę, wybierzesz hosting i zaprojektujesz stronę www. W zależności od dostawcy różnią się one funkcjami oraz ceną. Jednak ich rola jest zawsze taka sama. Mają za zadanie umożliwić szybkie tworzenie strony internetowej bez wiedzy programistycznej. 

Obecnie na rynku dostępnych jest kilkadziesiąt różnych kreatorów stron internetowych. Ciągle też powstają nowe. Do najpopularniejszych kreatorów stron internetowych należą:
  • Wix to obecnie najpopularniejszy kreator stron internetowych. Oferuje kilkaset gotowych szablonów dla stron www, dostosowanych do różnych gałęzi biznesu. To przyjazna użytkownikowi platforma, która oferuje także podstawowy darmowy pakiet. Szablony dostosowane są do urządzeń mobilnych.
  • Webwave pozwala na stworzenie w pełni funkcjonalnej strony internetowej dostosowanej do urządzeń mobilnych. Oferuje szeroki wybór szablonów także tych dostosowanych do e-commerce.
  • Zyro to jeden z najtańszych i najprostszych w obsłudze kreatorów. Strona zbudowana na tej platformie odznacza się szybkością ładowania. Szablony dopasowane są także dla urządzeń mobilnych. Zyro oparte jest na sztucznej inteligencji, która pomaga tworzyć treści pod SEO.
  • Squarespace oferuje najlepiej zaprojektowane szablony pod względem graficznym. Odznacza się dużą dbałością o każdy detal. Oferuje kilkaset szablonów dostosowanych do urządzeń mobilnych. Platforma ta jest idealnym rozwiązaniem dla blogerów.
  • Weebly to najlepszy kreator stron internetowych dla osób bez wiedzy technicznej. Odznacza się łatwą obsługą. Oferuje wiele przydatnych funkcji, które docenią blogerzy. Sprawdzi się także dla sklepu internetowego.
 
 
Samodzielne tworzenie strony internetowej popularne jest głównie wśród blogerów i małych firm. Głównym powodem takiego wyboru jest koszt wykonania strony internetowej. Skorzystanie z kreatora nie wymaga zainwestowania dużej sumy w stronę internetową już na początku. Przez co pozornie wydaje się tańszym rozwiązaniem niż projektowanie strony internetowej przez agencję interaktywną czy freelancera
 
„Strona internetowa za darmo nie istnieje. Zawsze jest jakiś koszt. Nawet jeśli tym kosztem jest nasz czas.”
 
Dostawcy często oferują darmowe pakiety na początek, aby przyciągnąć i zachęcić klientów. Warto pamiętać jednak, że nic nie ma za darmo. Wcześniej lub później będziesz musiał za coś zapłacić. Wiele dodatkowych usług i szablonów jest płatnych. Z kolei korzystanie z płatnych pakietów wiąże się ze stałymi miesięcznymi abonamentami. Może się zatem okazać, że sumarycznie wcale takie rozwiązanie nie jest korzystne.
 
Poza tym w przypadku kreatora nigdy nie masz pełnej kontroli nad swoją witryną. Uzależniony jesteś od danego dostawcy, a przeniesienie strony jest praktycznie niemożliwe. Może się więc okazać, że na koniec i tak zwrócisz się o pomoc do profesjonalistów.
 
Pytanie tylko, co robisz, gdy cieknie ci rura w domu? Biegniesz do komputera i szukasz kursu na hydraulika? A może dzwonisz jednak do specjalisty?
 

6 rzeczy, które należy przemyśleć, zanim rozpoczniesz budowanie strony internetowej?

Budowanie strony internetowej to skomplikowane zadanie, które wymaga właściwego podejścia. Nie da się stworzyć dobrze konwertującej strony bez odpowiedniej wiedzy. Zdobycie jej jest jednak bardzo czasochłonne. Rozwiązaniem jest tutaj skorzystanie z licznych kursów czy szkoleń. Jednak nie każdy przedsiębiorca ma czas na tworzenie strony samemu. Najlepszym wyjściem z tej sytuacji jest skorzystanie z usług agencji interaktywnej. Dzięki takiemu rozwiązaniu zyskujesz dostęp do specjalistów, którzy mają doświadczenie w tworzeniu stron internetowych. Ty zaś możesz skupić się nad rozwojem swojego biznesu.
 
Zanim jednak zwrócisz się do agencji interaktywnej, musisz przemyśleć kilka kwestii. Poniżej przedstawiamy co według nas, jest ważne przed rozpoczęciem współpracy.
 
 

Wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za stronę. Komunikacja z agencją interaktywną.

Musisz zdawać sobie sprawę, że końcowy sukces twojej strony zależy w dużej mierze od Ciebie. To nie prawda, że agencja interaktywna zrobi wszystko za Ciebie. W agencji pracują specjaliści z różnych dziedzin, którzy są odpowiedzialni za techniczną stronę zlecenia. Jednak nie dysponują specjalistyczną wiedzą dotyczącą Twojej branży. Nikt nie zna specyfiki Twojej firmy lepiej od Ciebie. Dlatego też deweloperzy potrzebują aktywnego zaangażowania w proces budowania strony internetowej. Im bliższa będzie to współpraca, tym lepszy rezultat uda się osiągnąć.
 
Dzięki dobrej komunikacji wiele problemów można wyeliminować już na wstępnych etapach prac. Ważne, abyś od samego początku uczestniczył aktywnie w prowadzonych pracach. Od przygotowanych materiałów i informacji, jakie dostarczysz agencji, zależy stopień zrozumienia twojej branży. To przełoży się na jakość zaproponowanych rozwiązań. Kluczowym etapem prac nad stroną jest tworzenie wireframe. Nie należy bagatelizować tego etapu. Makiety są wiążącą dokumentacją dla dalszych prac programistycznych. Dlatego tak ważne jest, aby zostały dokładnie przetestowane przez klienta. Wprowadzenie ewentualnych zmian na tym etapie jest stosunkowo proste. Pozwala też uniknąć czasochłonnej przebudowy strony na etapie kodowania.
 
Sposób komunikacji wpływa na jakość i czas realizacji strony internetowej. Zatem warto wyznaczyć do tego konkretną osobę, która będzie odpowiedzialna za realizację zlecenia. Ważne jest, aby była to osoba dostępna i komunikatywna. Powinna także mieć upoważnienie do podejmowania ostatecznych decyzji. W trakcie budowania strony internetowej często potrzeba szybkiego kontaktu ze zlecającym, w celu podjęcia kluczowych decyzji. W takich chwilach bardzo ważny jest konkretny i szybki feedback ze strony klienta. Taka bliska i sprawna relacja pomiędzy zespołem deweloperskim a klientem pozwala zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy.
 
 
 

Określenie celu strony.

Obecność w sieci to podstawa współczesnego biznesu. To sposób na promowanie swojej marki i budowanie świadomości konsumentów. Dla przedsiębiorców posiadanie strony internetowej stało się tak samo oczywiste, jak rozdawanie wizytówek. Chodź samo stworzenie strony, nie jest już dzisiaj problemem, to jednak przebicie się przez gąszcz konkurencji stanowi nie lada wyzwanie. Zanim zaczniesz jednak tworzyć stronę internetową, konieczne jest określenie jej celu.
 
To absolutna podstawa, bez której nie można rozpocząć prac. Konieczne jest zdefiniowanie, jaką funkcję ma spełniać strona internetowa i co chcesz za jej pomocą osiągnąć. Na tej podstawie będzie można określić charakter strony.
 
Nawet jeśli na początku trudne jest określenie celu strony, ważne, aby nakreślić przynajmniej kierunek, w którym należy podążać. W zależności od funkcji, jaką ma pełnić, można wymienić kilka rodzajów stron.
 

Strona wizytówka.

To prosta strona o charakterze informacyjnym. Jej celem jest prezentowanie podstawowych informacji o danej firmie. Najczęściej składa się tylko z jednej podstrony (one page), na której występuje kilka sekcji jedna pod drugą. Nawigacja na stronie odbywa się poprzez odesłanie do konkretnej sekcji. Taki rodzaj strony wybierany jest głównie przez małe firmy, które główną działalność prowadzą stacjonarnie lub za pomocą social mediów. Strona internetowa ma zachęcać jedynie do kontaktu.
 

Landing page.

Podstawowym zadanie takiej strony jest konwersja. Struktura strony oraz jej zawartość ma zachęcać użytkownika do wykonania konkretnej akcji. Może to być utworzenie konta, zostawienia danych kontaktowych czy dokonania rezerwacji. Strony tego typu wykorzystywane są głównie w kampaniach marketingowych oraz jako strony produktowe.
 

Blog.

To strona dostosowana do regularnego prezentowania treści w postaci wpisów, newsów, multimediów. Jej celem jest dzielenie się informacjami z danej dziedziny. Blog może być specjalistyczny lub hobbystyczny. Ta forma prezentacji treści często wykorzystywana jest przez firmy jako sposób na przyciągnięcie klientów. W ten sposób budują swój profesjonalny wizerunek jako eksperta w danej dziedzinie. Z uwagi na ilość treści i regularność ich wprowadzania wpisy na blogu pozytywnie wpływają na SEO. Dlatego też często blogi są osadzane na stronach firmowych jako ich część.
 

Sklep internetowy.

Podobnie jak blog, sklep internetowy może istnieć samodzielnie lub być osadzony jako część strony firmowej. Celem sklepu internetowego jest przejrzysta prezentacja asortymentu oraz optymalizacja procesu zakupowego. Struktura i treść jest zbudowana w taki sposób, aby zachęcać do realizacji zakupu.
 

Strona firmowa.

To obszerna w treści strona, która prezentuje daną firmę. Znajdują się tutaj szczegółowe informacje na temat firmy, zakresu jej działalności oraz asortymentu. Często na stronie firmowej znajdziemy także blog firmowy oraz sklep z oferowanymi produktami. Strona firmowa ma za zadanie kompleksowo prezentować firmę oraz zachęcać do skorzystania z oferty.
 
 
 

Zgromadzenie materiałów.

Zgromadzenie materiałów na stronę powinno być jednym z pierwszych etapów budowania strony internetowej. Jednak mało osób o tym myśli przed rozpoczęciem prac nad stroną internetową. Większość zostawia przygotowywanie treści i zdjęć na sam koniec, gdy strona jest już zaprojektowana. Nie jest to jednak najlepsza praktyka.
 
Treści, które znajdują się na stronie, są bardzo istotne i nie warto ignorować ich roli. Treści te powinny być tworzone z myślą o odbiorcy, czyli potencjalnym kliencie. To ważne, aby były dla niego zrozumiałe i wyczerpujące. Odbiorca po odwiedzeniu strony powinien otrzymać kompleksowe i merytoryczne odpowiedzi na wszystkie nurtujące go pytania. Nie może jednak zostać zrażony ogromem treści. Przygotowując treści na stronę, należy zastanowić się nad frazami kluczowymi, na jakie strona ma pokazywać się w wynikach wyszukiwania. Trzeba ustalić, czego szukają potencjalni klienci i co wpisują w pole wyszukiwarki. Im lepiej treści na stronie będą dopasowane do tych fraz kluczowych, tym lepsza będzie pozycja strony w wynikach wyszukiwania.
 
Przed przystąpieniem do prac nad stroną należy zastanowić się też jakie inne typy treści będą pojawiać się na stronie. Warto zadbać o odpowiednie zdjęcia i filmy. Obok tekstów, są one najważniejszymi elementami, które wpływają na sposób odbioru strony przez użytkowników. Warto zastanowić się nad wykonaniem profesjonalnej sesji zdjęciowej lub nagraniem filmu z drona.
 
Jeśli na stronie powinny znaleźć się jakieś katalogi lub pliki do pobrania, to też należy je przygotować odpowiednio wcześniej. W ten sposób będzie można odpowiednio zaplanować układ treści na stronie i przewidzieć odpowiednie sekcje.
 
Zgromadzenie materiałów na stronę przed przystąpieniem do prac znacząco ułatwia proces tworzenia strony internetowej. Bazując na ostatecznych treściach i zdjęciach UX designer zaprojektuje strukturę strony lepiej dopasowaną do danej firmy.
 
 

Wybór domeny i hostingu.

Elementem, który będzie wpływał na odbiór twojej firmy, jest z pewnością domena. Najlepiej byłoby, aby adres strony był zbieżny z nazwą firmy. Jeśli jednak z różnych powodów nie jest to możliwe, proponujemy wybrać taki, który się z nią kojarzy lub odnosi się do zakresu oferowanych usług. Warto przy tym pamiętać, aby był w miarę krótki, tak aby użytkownicy mogli go łatwo zapamiętać. Parametrem, na który z pewnością zwrócisz uwagę, będzie cena. W zależności od wybranego adresu może to być kilka, a nawet kilkaset zł za rok. Warto też ostrożnie podchodzić do ofert na domeny za 0 zł. Często po pierwszym darmowym roku, w kolejnych latach cena wzrasta nawet do kilkuset zł/rok.
 
Kolejnym niezbędnym elementem jest hosting, czyli serwer, na którym przechowywana będzie zawartość twojej strony. Tutaj także ceny bywają różne, od kilkudziesięciu do kilkuset zł/rok. Ceny uzależnione są od ilości dostępnego miejsca oraz typu hostingu.
 

Serwer współdzielony.

Jak sama nazwa wskazuje, dzielisz z kimś część pamięci dostępnej na fizycznym serwerze. Zaletą takiego hostingu jest cena. Jednak to jedyny jego atut. Serwer współdzielony oznacza, że nie posiadasz indywidualnego adresu IP, co może zaszkodzić pozycji twojej witryny. Co prawda serwery te mają duże osiągi, jednak płynność jego działania zależy od użytkowników, którzy go z Tobą współdzielą.
 

Serwer VPS (virtual private server)

Jest to urządzenie wirtualne w całości przydzielone jednemu użytkownikowi. Dzięki temu otrzymujesz unikalny adres IP. Dodatkowym atutem jest możliwość ich rozbudowy o dodatkowy dysk, pamięć czy procesor. Taki serwer jest polecany dla firm, którym zależy na sprawnie działającej i wiarygodnej stronie. Jeśli chodzi o cenę, to jest to droższe rozwiązanie niż serwer współdzielony. Tutaj opłaty zaczynają się od ok. 200 zł/rok.
 

Serwer dedykowany.

Serwer dedykowany to najdroższa forma hostingu. Ceny za hosting dedykowany zaczynają się od 1000 zł/rok. Wybierają go głównie duże instytucje i korporacje, które potrzebują serwera do obsługi rozbudowanych witryn, z których korzystają miliony użytkowników. Ten typ serwera oznacza otrzymanie w całości fizycznej maszyny niezależnej od innych. Taki serwer może być dowolnie konfigurowany i optymalizowany pod kątem danej firmy.
 
 
 

System zarządzania treścią.

Strona internetowa wymaga obsługi oraz regularnych aktualizacji. Zatem już na wstępie warto zastanowić się, kto będzie się tym zajmował. Warto przemyśleć także czy treści wprowadzone na stronie będą często zmieniane. Jeśli planujesz regularne zmiany treści lub prowadzenie sklepu albo bloga warto wybrać stronę internetową z CMS. System zarządzania treścią pozwoli na samodzielną edycję zawartości witryny.
 
Na rynku dostępnych jest wiele systemów zarządzania treścią. Warto wybrać taki, który jest dostępny na licencji typu open source. Dzięki temu można korzystać z niego całkowicie za darmo. Dodatkowo nie wymaga zawierania żadnych umów licencyjnych, dzięki czemu będziesz mógł w każdym momencie zmienić firmę, która obsługuje twoją stronę.
 
Przy wyborze odpowiedniego CMS należy brać pod uwagę jego stabilność i niezawodność. Na szczególną uwagę zasługują dwa: WordPress CMS i TYPO3 CMS. WordPress to jeden z najpopularniejszych systemów zarządzania treścią. Posiada szerokie grono użytkowników, co wpływa na jego niezawodność. Chętnie jest też wykorzystywany do tworzenia sklepów internetowych za pomocą wtyczki WooCommerce. Dzięki tej popularności istnieje wiele szkoleń i instrukcji z obsługi także w języku polskim. Z kolei TYPO3 to niezwykle stabilny CMS, który doceniany jest za ogromne możliwości rozbudowy oraz personalizacji. Wykorzystywany jest do tworzenia dużych serwisów i aplikacji webowych.
 
 
 
 

Pozycjonowanie. Wybór słów kluczowych.

Przeważnie o pozycjonowaniu klienci myślą dopiero po uruchomieniu strony. Niestety w wielu przypadkach audyt SEO pokazuje wtedy, że konieczne jest wprowadzenie rozległych zmian. W konsekwencji klient ponosi ogromne koszty prac związanych z pozycjonowaniem. Można jednak uniknąć przynajmniej części kosztów, myśląc o pozycjonowaniu już na samym początku.
 
Jeszcze przed nawiązaniem współpracy z agencją interaktywną warto zastanowić się nad słowami kluczowymi, które są ważne dla danej branży. To absolutna podstawa. Należy na ten temat być jednak obiektywnym i kierować się oczekiwaniami potencjalnych klientów, a nie swoim własnym zdaniem. Kluczowe jest, jak z wyszukiwarki korzystają użytkownicy i co w nią wpisują.
 
Dzięki wytypowaniu słów kluczowych można lepiej dopasować treści na stronie oraz zoptymalizować ustawienia podstron. Wykonanie tych prac już na etapie tworzenia strony internetowej pozwoli ograniczyć koszty związane z przyszłym pozycjonowaniem.
 
Audyt SEO i wytypowanie słów kluczowych ma szczególnie duże znaczenie w przypadku projektowania nowej wersji strony internetowej. Bardzo ważne jest wówczas odpowiednie przygotowanie struktury oraz ustawień nowej witryny tak, aby nie utracić aktualnej pozycji w Google.
 
A efekt pozycjonowania przyjdzie szybciej. Więcej w rozdziale 7. „musi uwzględniać SEO”

Technologie, w których tworzy się strony www to już nie tylko HTML i CSS.

Tworzenie stron internetowych wymaga znajomości wielu technik i zasad. Dzięki nim możliwe jest budowanie nowoczesnych i funkcjonalnych witryn. Należy zatem nie tylko znać technologie do tego wykorzystywane, ale także potrafić je poprawnie łączyć.
 
Do tworzenia aplikacji webowych oraz stron www wykorzystuje się najczęściej trzy podstawowe języki HTML, CSS, JS. Jednak na tym nie koniec. Istnieje wiele nowych technologii, z których korzysta się przy tworzeniu stron internetowych.
 
 

Co to są technologie tworzenia stron internetowych?

Ludzie komunikują się między sobą za pomocą mowy. W zależności od używanego języka rozumieją się lub nie. Analogicznie jest w przypadku komputerów. Aby poszczególne urządzenia mogły się ze sobą komunikować, są tworzone specjalne kody. Technologie to specjalne języki, które są zrozumiałe dla komputerów. Dzięki nim mogą wymieniać informacje między sobą.
 
HTML, CSS i JavaScript to absolutna podstawa.
Myślą o tworzeniu stron internetowych należy zacząć od podstaw. Zaliczamy do nich HTML i CSS. W HTML (obecna wersja HTML5) tworzona jest cała struktura strony wraz z podziałem na sekcje. Budowany jest układ nagłówków i osadzane są obrazki. Dzięki niemu przeglądarka internetowa wie co pokazać w odpowiedzi na wprowadzone zapytanie. Z kolei CSS odpowiada za to, w jaki sposób dany element wygląda i jak się zachowuje. Odpowiada za styl strony i wszystkich jej elementów. W CSS określana jest kolorystyka i typografia zastosowana na stronie. Tworzenie i kontrolowanie dynamicznej zawartości strony, czyli wszystkiego, co porusza się lub zmienia, automatycznie obsługuje JavaScript. Dzięki połączeniu HTML, CSS i JS możliwe jest stworzenie kompletnej, interaktywnej i dynamicznej strony internetowej.
 
 

Framework to pomoc w tworzeniu aplikacji.

Rozwój cyfrowej rzeczywistości wymusza, aby strony internetowe były łatwe w obsłudze i zarządzaniu. Zgodnie z tą filozofią powstają platformy, które pozwalają na tworzenie strony internetowej bez znajomości programowania. Aby jednak powstały takie rozwiązania to konieczna jest praca deweloperów. 
 
Tworzenie skomplikowanych rozwiązań jest jednak czasochłonne. W celu uproszczenia i przyspieszenia tego procesu powstały platformy programistyczne, które oferują szkielety aplikacji, czyli frameworki. Zawierają one wiele biblioteki i narzędzi przydatnych do tworzenia aplikacji. W ten sposób nie trzeba pisać powtarzalnych rozwiązań od nowa, lecz można skorzystać z gotowych rozwiązań. To znacząco przyspiesza cały proces tworzenia strony internetowej. Dzięki temu można skupić się na elementach innowacyjnych, które decydują o oryginalności aplikacji.
 
Angular.
Jednym z najnowocześniejszych technologi webowych jest framework Angular. Służy on do tworzenia dynamicznych aplikacji internetowych typu SPA (Single Page Application) opartych na front-end. Dzięki niemu nie ma konieczności stosowania innych frameworków czy wtyczek. Do jego zalet można zaliczyć: dobrze wykonane szablony, architekturę MVC, generowanie i dzielenie kodu. 
 
Django.
Innym popularnym frameworkiem jest Django. Został on napisany w Pythonie i podobnie jak Angular wykorzystuje architekturę MVC. Dzięki swojej prostocie znacznie ułatwia tworzenie aplikacji webowych. Django dostarcza wielu narzędzi, które ułatwiają pracę programisty. Należą do nich m.in. ORM, Modele, Django admin czy szablony.
 
React.
React jest to framework, który służy do tworzenia interfejsów użytkownika. Wykorzystuje on JavaScript. Początkowo został on stworzony na wewnętrzne potrzeby Facebooka. Jednak szybko stał się on otwartym źródłem dostępnym na licencji Apache 2.0. React uważany jest za lekkie narzędzie o ogromnych możliwościach. Pozwala na budowanie szybkich interfejsów użytkownika obsługujących złożone interakcje. React używa w pełni funkcjonalnego języka programowania do renderowania widoków. To wyróżnia na tle innych interfejsów aplikacji.
 
 

Języki programowania służą do komunikacji pomiędzy komputerami.

Jak już wspomnieliśmy, języki programowania zostały stworzone, aby umożliwić interakcje pomiędzy komputerami. Korzystając z nich, można zbudować strukturę strony internetowej czy aplikacji. Dzięki nim przeglądarka wie, w jaki sposób ją pokazać. Bez nich niemożliwa byłaby komunikacja pomiędzy komputerami.
 
javascript
Ten skryptowy język programowania. Obok HTML i CSS najczęściej używanym językiem do tworzenia stron internetowych i aplikacji webowych. Znajduje on też zastosowanie w aplikacjach desktopowych i dokumentach pdf. JavaScript pozwala programować obiektowo, funkcyjnie i imperatywnie. Umożliwia wykonanie skryptu na każdej stronie internetowej niezależnie od rozszerzenia. Dodatkowo dzięki wykonywaniu programu po stronie klienta nie obciążą serwera, co wpływa na szybkość działania.
 
 
php
PHP pozwala na tworzenie aplikacji w czasie rzeczywistym i korzystanie z analizy witryn online. Jest on niewidoczny dla użytkowników, gdyż wykonywany jest po stronie serwera. Umożliwia m.in. dynamiczne generowanie strony, modyfikowanie i tworzenie plików na serwerze, ograniczanie dostępu do podstron, szyfrowanie danych czy stosowanie ciasteczek. PHP jest wykorzystywany do obsługi formularzy na stronach internetowych oraz baz danych. W tym języku tworzone są przede wszystkim systemy zarządzania treścią (np. WordPress), systemy forów dyskusyjnych czy aplikacje pocztowe.
 
 
python
Python jest wysokopoziomowym językiem o szerokich możliwościach zastosowania, które zależą od użytych bibliotek. To właśnie ilość i różnorodność bibliotek uważana jest za największą zaletę tego języka. Python swoją popularność zawdzięcza jednak semantyce oraz składni. To właśnie wysoka czytelność tego języka wyróżniają go na tle innych popularnych języków programowania.
 
 
Nieustanny rozwój technologii internetowych wymaga od programistów ciągłego samodoskonalenia. W naszej agencji interaktywnej wiemy o tym doskonale i dlatego nieustannie staramy się podnosić swoje kwalifikacje. Nowe technologie internetowe zmieniają cały proces tworzenia stron internetowych i my o tym doskonale wiemy.

Profesjonalne tworzenie stron internetowych musi uwzględniać SEO.

Posiadanie strony internetowej przez firmę to obecnie absolutna konieczność. Jednak dotarcie do klienta w sieci nie jest łatwym zadaniem. Podstawą jest zrozumienie, jak działają wyszukiwarki i czego szukają użytkownicy. Skupmy się tutaj na Google, bo odpowiada on za 95% ruchu w Polsce.
 
Potencjalni klienci, szukając dany produkt lub usługę, korzystają z wyszukiwarki. W odpowiedzi otrzymują listę stron, które najlepiej pasują do danego zapytania. Jednak o tym, które strony znajdą się na liście, decydują odpowiednie algorytmy Google. Aby strona znalazła się w wynikach wyszukiwania, trzeba przekonać Google, że jest ona najlepszą odpowiedzią na postawione przez użytkownika pytanie.
 
 

Co to jest SEO?

SEO jest jedną z podstawowych rzeczy istotnych przy projektowaniu strony internetowej. To istotny element marketingu internetowego. Search Engine Optimization (SEO) to proces polegający na poprawie pozycji strony www na liście wyszukiwań Google na daną frazę kluczową. Strategia SEO obejmuje szereg działań długofalowych i zastosowania różnych taktyk. To niestety wymaga czasu. Dlatego też jej rezultaty widać przeważnie dopiero po kilku miesiącach. W przeciwieństwie jednak do kampanii reklamowych uzyskane efekty są długofalowe.
 
W ramach strategii SEO prowadzone są prace zarówno nad strukturą strony, jak i jej zawartością. Już na etapie budowania strony należy przemyśleć mapę strony, ilość i objętość podstron czy właściwie dobrać adresy url. Należy także zadbać o odpowiednie nagłówki oraz treści odpowiadające wytypowanym frazom kluczowym.
 
Zadbanie o SEO już na etapie tworzenia strony internetowej pozwala uniknąć sporych kosztów związanych z niekiedy gruntowną przebudową strony www. Dodatkowo im wcześniej zostaną rozpoczęte prace nad pozycjonowaniem, tym szybciej będą widoczne ich rezultaty. 
 
 

Audyt SEO.

Wiele firm decyduje się jednak na pozycjonowanie dopiero po uruchomieniu strony internetowej. Audyt SEO pozwala na ocenę takiej strony pod kątem parametrów sprawdzanych przez roboty Google. Stanowi on podstawę do dalszych działań optymalizacyjnych i promocyjnych prowadzonych w wyszukiwarkach.
 
Audyt SEO obejmuje wnikliwą i kompleksową ocenę witryny zarówno od strony technicznej, jak i treści w niej zawartych. Analizie poddawane jest także otoczenie biznesowe firmy oraz wyznaczane są jej mocne i słabe strony. Na podstawie przeprowadzonej oceny tworzony jest dokument z zaleceniami, które mają poprawić pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania oraz zwiększyć ruch na stronie.
 
Audyt SEO pozwala także zdiagnozować błędy pojawiające się na stronie oraz wytypować działania konieczne do ich eliminacji. Dostarcza także szeregu informacji o witrynie, jej użytkownikach i sposobie ich zachowania. To wszystko sprawia, że możliwe jest lepsze dopasowanie strony internetowej pod oczekiwania jej odbiorców.
 
 

Ile kosztuje audyt SEO?

Nie ma tutaj prostej odpowiedzi. Cena audytu SEO zależy od kilku czynników i wymaga zawsze indywidualnej wyceny. Podstawowym kryterium jest wielkość strony oraz liczba podstron poddawanych analizie. Istotny jest także jej zakres oraz cel. W przypadku dużych rozbudowanych serwisów koszt wykonania audytu SEO przez profesjonalną agencję SEO to nawet kilkanaście tysięcy złotych. W przypadku mniejszych stron ceny zaczynają się od 500 zł.
 
Alternatywą dla skorzystania z oferty agencji SEO jest samodzielne wykonanie audytu, przy wykorzystaniu darmowych narządzi SEO. Jednak zakres tych analiz jest zdecydowanie uboższy. Dodatkowo bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia łatwo jest wyciągnąć niewłaściwe wnioski, co może przynieść więcej szkody niż pożytku.
 
 
 

Poszukiwanie fraz kluczowych

Przed rozpoczęciem projektowania strony internetowej ważne jest określenie, czego nasi potencjalni klienci szukają w sieci. Tak, aby dopasować ofertę do potrzeb odbiorców. W tym celu konieczne jest ustalenie fraz kluczowych, czyli zapytań, jakie użytkownicy wpisują w pole wyszukiwarki.
 
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, wytypowanie fraz kluczowych warto wykonać na etapie przygotowań do tworzenia strony internetowej. Pozwoli to lepiej zaplanować odpowiednią strukturę treści oraz zawartość witryny.
 
Słowa kluczowe to podstawa marketingu internetowego. Mają ogromne znaczenie zarówno przy pozycjonowaniu, jak i podczas tworzenia kampanii reklamowych Google Ads czy Facebook Ads. Frazy kluczowe mogą składać się z dowolnej liczby słów.
 

Słowa kluczowe krótkiego ogona (short-tail keywords), czyli tzw. słowa kluczowe ogólne.

To frazy zbudowane z jednego lub dwóch słów. Zazwyczaj są to bardzo ogólne sformułowania, często też posiadające różne znaczenia. Odznaczają się dużą liczbą wyszukiwań Google oraz dużą konkurencją. Pozycjonowanie strony na te frazy jest bardzo trudne. Dodatkowo frazy te nie sprzyjają wysokim konwersjom. Powodem tego jest ich zbyt ogólne znaczenie.
 

Słowa kluczowe długiego ogona (long-tail keywords) zapewniają lepszą konwersję.

Są to frazy składające się z kilku wyrazów, a przez to także bardziej szczegółowe. Pomimo że liczba wyszukiwań takich fraz jest zdecydowanie mniejsza, to jednak szanse na zdobycie z nich klienta są znacznie większe. W większości przypadków konkurencja na frazy długiego ogona jest zdecydowanie mniejsza. Jednak zdarzają się i takie branże, gdzie jest ona bardzo duża.
 
Reasumując, wybór odpowiednich fraz kluczowych jest istotny dla SEO. Warto postawić na słowa kluczowe długiego ogona, gdyż pozwalają lepiej dopasować się do potrzeb klienta. Wybór zbyt ogólnych fraz może zwiększyć co prawda ruch na stronie, ale nie przełoży się na konwersję. Dodatkowo wzrost odrzuceń strony może doprowadzić do spadku pozycji w Google.
 
Słowa kluczowe można wytypować na kilka sposobów. Na początek warto przeanalizować pod tym kątem konkurencję. Podstawowym sposobem jest też skorzystanie z podpowiedzi Google. Wystarczy zacząć wpisywać podstawowe słowo w wyszukiwarkę, a od razu pojawiają się podpowiedzi ułatwiające formułowanie dokładniejszych zapytań.
Istnieje też szereg narzędzi stworzonych do wyszukiwania słów kluczowych. Wśród nich warto wymienić: planer słów kluczowych Google, Semstorm, ubersuggest.io, answerthepublic.com, Senuto.
 
 
 
 

Optymalizacja wydajności strony pod SEO.

Kolejnym istotnym aspektem strategii SEO jest optymalizacja wydajności strony www. Szybkość ładowania strony ma ogromny wpływ na współczynnik konwersji oraz odbiór strony przez użytkowników. Szczególne znaczenie ma ona w przypadku urządzeń mobilnych. Nawet jeśli strona będzie świetnie zaprojektowana to i tak żaden użytkownik nie będzie czekał kilkunastu sekund, aż się ona załaduje.
 
Prędkość ładowania strony ma wpływ na to, czy dany użytkownik zostanie na stronie, czy ją opuści. To bezpośrednio przekłada się na pozycje strony w wynikach Google. Ma też oczywisty wpływ na poziom sprzedaży oraz opinię użytkowników o danej witrynie. Warto zatem zadbać o prędkość ładowania strony.
 
 

Optymalizacja plików graficznych.

Zbyt duże i ciężkie grafiki to najczęstszy błąd wpływający na szybkość ładowania strony. Najczęściej mamy z nim do czynienia w przypadku osób tworzących stronę samemu. Warto jednak pamiętać jak ważne dla poprawnego i szybkiego ładowania strony ma wpływ kompresja zdjęć oraz osadzanie ich w odpowiednim rozmiarze.
 
Wiele systemów zarządzania treścią jak np. WordPress CMS oferuje dodatkowe wtyczki, które optymalizują automatycznie zdjęcia. Jest to wygodne, lecz nie najlepsze rozwiązanie. Instalując wtyczkę, dodajemy kod do strony, co może wpływać na szybkość jej ładowania. Lepszym rozwiązaniem jest optymalizacja zdjęć jeszcze przed wgraniem ich na serwer. Służą do tego liczne programy dostępne także online.
 
 

Optymalizacja kodu strony.

Dbałość o jakość kodu strony jest ważna nie tylko pod kątem wyszukiwarek, ale przede wszystkim dla właściwego działania witryny. Algorytmy, według których roboty Google testują strony, nieustannie się zmieniają. Nadążanie za nimi jest nie lada wyzwaniem. Optymalizacja kodu strony na jednak ogromny wpływ na wydajność strony oraz pozycję w wynikach wyszukiwania.
 
Podstawowym zadaniem jest optymalizacja kodu HTML strony. Dbałość o właściwy kod sprawia, że roboty indeksujące mogą zrozumieć treść zawartą na stronie. Odpowiadają za to m.in. meta tagi. Od ich właściwego ustawienia zależy skanowanie i indeksowanie strony, przez co mają bezpośredni wpływ na SEO.
 
Meta title, czyli tytuł strony to podstawowa informacja o danej stronie. Powinien on być unikatowy i jak najlepiej opisywać zawartość strony. Dodatkowo ważne, aby pojawiły się w nim słowa kluczowe ważne dla danej strony.
 
Meta description to opis danej strony. Na liście, w wynikach wyszukiwania pojawia się tuż pod meta title. Jego zadaniem jest możliwie jak najdokładniejsze opisanie zawartości danej strony. W jego treści powinny pojawić się słowa kluczowe istotne dla danej strony. Meta description ma duży wpływ na odbiór strony www przez użytkownika. Przeważnie na jego podstawie podejmuje on decyzję o odwiedzeniu danej strony. Ważne zatem, aby opis ten był dla niego interesujący i stanowił odpowiedź na złożone zapytanie.
 
Meta tag robots odpowiada za blokowanie indeksowania danej strony przez roboty Google. Z różnych powodów niektóre podstrony nie powinny być indeksowane. Dotyczy to np. strony logowania. Znacznik meta tag robots pozwala na wskazanie botom, które podstrony powinny pomijać.
 
Optymalizacja kodu strony powinna obejmować także kod CSS. Odpowiada on za wygląd strony internetowej. Ważne jest, aby umożliwiał prawidłowe wyświetlanie się witryny na różnych urządzeniach niezależnie od używanej przeglądarki.
 
Równie ważne co jakość kodu jest też jego ilość. Strona internetowa powinna być zaprogramowana w taki sposób, aby nie było zbędnych linii kodu, które tylko zaśmiecają stronę. Duża ilość kodu wydłuża czas ładowania strony oraz utrudnia poruszanie się robotom.
 
 
 
 

Wybór dobrego serwera.

Czas odpowiedzi serwera, na którym znajduje się strona, ma istotny wpływ na szybkość jej ładowania. Jego słabe parametry mogą wpływać na wydłużenie czasu ładowania witryny. Temat wyboru odpowiedniego hostingu i różnic pomiędzy nimi pisaliśmy szerzej w rozdziale 5. Warto jednak powtórzyć, że szczególną uwagę podczas wyboru hostingu należy zwrócić na jego parametry. Rynek ten jest bardzo bogaty i można na nim znaleźć niedrogi i dobry hosting.
 
 
 

Narzędzia do optymalizacji czasu ładowania strony.

Podczas prac nad poprawą szybkości ładowania strony warto skorzystać z jednego z dostępnych narzędzi. Za ich pomocą można nie tylko przeprowadzić niezbędne testy, ale także poznać punkty wymagające poprawy. Poniżej prezentujemy wybrane narzędzia.
 
PageSpeed Google Insights to darmowe narzędzie od Google, które pozwala na zbadanie szybkości ładowania strony oraz udzieli niezbędnych wskazówek do jej poprawy. Analizie poddawana jest wielkość zdjęć, waga plików HTML, wykorzystanie pamięci podręcznej oraz czas odpowiedzi serwera.
 
GTmetrix pozwala na kompleksową analizę strony. To zaawansowane narzędzie, które bada stronę pod kątem czasu ładowania (w tym też czasu ładowania poszczególnych zasobów), wagi czy ilości zapytań do serwera.
 
Lighthouse jest wtyczką do przeglądarki od Google. To nowsze i bardziej zaawansowane narzędzie niż PageSpeed Insights, które pozwala przetestować witrynę pod kątem wydajności, użyteczności oraz stopnia wdrożenia rozwiązań SEO.

Dalsze prowadzenie strony internetowej.

Nowa strony internetowej to dopiero początek. Aby witryna działała prawidłowo i przynosiła korzyści, wymaga stałego nadzoru i rozwoju. Prowadzenie strony internetowej to czasochłonne zajęcie. Należy dbać o regularne aktualizacje, nowe treści czy optymalizować stronę pod kątem wyszukiwarek. Wszystkie te prace można zlecić agencji interaktywnej lub też wykonywać je samodzielnie. 
 
Bardzo często klienci wybierają jednak model mieszany. Prace redaktorskie wykonuje klient. Należą do nich zamieszczanie i modyfikowanie treści oraz obsługa serwisu. Agencja interaktywna odpowiada zaś za obsługę techniczną. Taki podział obowiązków daje klientowi kontrolę nad treścią. Równocześnie ma on gwarancję, że witryna jest stabilna i bezpieczna. 
 
 

Obsługa strony internetowej.

System zarządzanie treścią (taki jak np. WordPress lub TYPO3) sprawia, że obsługa strony internetowej nie wymaga znajomości programowania. Po odpowiednim przeszkoleniu w zasadzie każdy może się zająć prowadzeniem strony internetowej. Jednak w przypadku rozbudowanych, wielojęzycznych witryn opanowanie wszystkich działań może być bardzo czasochłonne. Dużym wyzwaniem może okazać się samodzielna obsługa strony internetowej. Szczególnie dla osób, które po raz pierwszy mają do czynienia z systemem CMS. Warto w takiej sytuacji zastanowić się nad skorzystaniem z pomocy agencji interaktywnej. W zależności od potrzeb można dowolnie ustalić zakres usług. Często wystarczającym rozwiązaniem jest pomoc telefoniczne. Szczególnie na początku klienci czują się pewniej, gdy mogą skonsultować planowane zmiany ze specjalistą. Agencje interaktywne często oferują pakiety wsparcia technicznego lub stałą opiekę nad stroną.
 
 

Administracja strony internetowej.

Zarządzanie stroną internetową to odpowiedzialne zajęcie. Obejmuje ono szereg działań technicznych wpływających na poprawę funkcjonowania strony. Dobrą praktyką jest w tym zakresie korzystanie z profesjonalnej opieki technicznej. W przypadku dużych firm często jest to osobny dział IT, który zajmuje się administracją strony internetowej. W mniejszych firmach dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z oferty agencji interaktywnej. To ona odpowiada za prawidłowe utrzymanie strony oraz wprowadzanie stosownych ulepszeń.
 
 

Aktualizacja strony internetowej.

Regularne aktualizacje strony internetowej mają na celu zachowanie bezpieczeństwa witryny oraz wsparcie dla używanych technologii. W zależności od zastosowanego systemu zarządzania treścią wykonywanie ich może być niekiedy skomplikowane. W przypadku zaawansowanych systemów CMS konieczny będzie udział specjalisty. Aktualizacje strony internetowej mają za zadanie zabezpieczenie jej przed wirusami oraz błędami. Szczególnie istotne są w przypadku witryn gromadzących poufne dane. W tym wymagających rejestracji bądź obsługujących płatności online. Poziom bezpieczeństwa witryny ma także ogromny wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania. 
 
 

Opieka nad stroną internetową.

Decydując się na stronę internetową, warto zastanowić się komu powierzyć nad nią opiekę. To nie prawda, że strona internetowa nie wymaga zaangażowania i prowadzi się sama. Nawet najlepiej zaprojektowana strona www wymaga stałej opieki. Warto zastanowić się, czy nie powierzyć tego zadania agencji interaktywnej. W ten sposób zyskasz spokój. Profesjonaliści zadbają o optymalny stan witryny, a razie problemów zyskasz szybką pomoc techniczną. Zakres takiej opieki zawsze ustalany jest indywidualnie, tak aby dopasować się do potrzeb klienta.
 
 

Ile kosztuje prowadzenie strony internetowej?

Prowadzenie strony internetowej to szerokie zagadnienie. Polega na szeregu czynności niezbędnych dla zapewnienia optymalnego funkcjonowania strony internetowej. Ten wieloetapowy proces wymaga dużego nakładu czasu oraz sporej wiedzy. Często w przypadku dużych serwisów to zadanie na wiele godzin pracy.
 
Zarządzanie stroną internetową obejmuje zarówno prace z treścią, jak i obsługę techniczną. Wymienić tu należy dodawanie nowych treści, materiałów graficznych czy modyfikowanie i optymalizowanie treści już zamieszczonych. Ważnym aspektem jest prowadzenie bloga firmowego. To świetny sposób na publikacje nowych, wartościowych treści. Pisanie tekstów warto jednak połączyć z pozycjonowaniem. Dzięki temu można osiągnąć lepsze efekty. Nie można także zapominać o sklepach internetowych. W tym przypadku obsługi wymaga także zarządzanie produktami oraz zamówieniami.
 
Z kolei prace techniczne nad stroną dotyczą wprowadzania zmian w kodzie strony i strukturze. Testowane są także nowe funkcjonalności oraz wprowadzane nowe rozwiązania. Optymalizacji podlega także szybkość ładowania strony. Ważnym aspektem prowadzenia strony internetowej jest stały monitoring jej działania. Istotne są regularne aktualizacje. Celem tych prac jest zapewnienie bezpieczeństwa witrynie i eliminowanie wszelkich zagrożeń. Utrzymanie optymalnego poziomu funkcjonowania strony wpływa na wiarygodność witryny.
 
Przeważnie w ramach opieki nad stroną prowadzone są także prace nad jej pozycjonowaniem
 
Koszt prowadzenia strony internetowej zależy przede wszystkim od zakresu obsługi oraz wielkości witryny. Większość agencji interaktywnych każde zlecenie traktuje indywidualnie i dokonuje osobnej wyceny. Koszt prowadzenia strony internetowej uzależniony jest od liczby przepracowanych godzin w danym miesiącu. Stawki godzinowe zależą od konkretnej agencji i zaczynają się od ok. 80 zł/h netto.
 
 
 

Agencja SEO i pozycjonowanie strony internetowej.

Pozycjonowanie strony często realizowane jest jako element opieki nad stroną. W ramach prac nad SEO strony tworzone są nowe treści oraz optymalizowane te dotychczasowe. Prowadzone są też prace nad kodem strony oraz poprawą szybkości jej działania. Zakres prac związanych z opieką nad stroną i pozycjonowaniem jest prawie taki sam. W przypadku pozycjonowania wszystkie działania służą poprawie pozycji w organicznych wynikach Google na zadane słowa kluczowe. Celem prac nad SEO jest większa konwersja i ruch na stronie.
 
Jak już pisaliśmy wcześniej pozycjonowanie to wymagający i czasochłonny proces. Jego efekty często są widoczne dopiero po kilku miesiącach. Warto jednak w niego zainwestować. Agencja SEO zadba o bieżące aktualizacje strony oraz wprowadzi także niezbędne zmiany w jej strukturze.
 
Ogromne znaczenie na wiarygodność witryny ma regularne zamieszczanie nowych treści. Najlepszym rozwiązaniem jej prowadzenie bloga firmowego. To świetny sposób na budowanie pozycji firmy jako eksperta w danej branży. Merytoryczne, dobrze napisane wpisy z pewnością zwiększą ruch na stronie. Regularne dodawanie treści zawierających ważne słowa kluczowe wpłynie na poprawę pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Samodzielne prowadzenie bloga jest wymagającym zadaniem. Rozwiązaniem jest zlecenie tego zadania Agencji SEO. 

Zleć nam profesjonalną realizację swojej strony WordPress.

Pomożemy Ci w kompleksowej realizacji firmowej strony internetowej.

FAQ — najczęściej zadawane pytania.

Ostateczny koszt uzależniony jest od Twoich indywidualnych wymagań. Przykładowy koszt profesjonalnej realizacji strony (z WordPress CMS) w agencji interaktywnej to od 5000 zł. Więcej o cenach piszemy na blogu ile kosztuje strona internetowa.

Większość stron internetowych realizowana jest na profesjonalnych szablon stron. Cena autorskiego projektu uzależniona jest od zakresu pracy. Jeśli jesteś zainteresowany szczegółową wyceną – napisz do nas.

Oceń artykuł:
[ocen: 18 średnia: 4.3]

Porozmawiajmy o szczegółach Twojego projektu

Porozmawiajmy o szczegółach Twojego projektu

Spis treści

Leave a Comment

Scroll to Top

Formularz ofertowy

Już tylko kilka prostych odpowiedzi dzieli Cię od otrzymania oferty.

Czego dotyczyć ma zlecenie?