Tworzenie stron internetowych od podstaw.
Tworzenie stron internetowych – co kryje się pod tym stwierdzeniem?
Sam zwrot „tworzenie stron internetowych” można rozumieć na wiele sposobów. Jest to bardzo ogólne określenie, które często sprowadzane jest tylko do budowania struktury strony. Jednak to coś zdecydowanie więcej. Tworzenie, czyli kreowanie to wieloetapowy proces, który wymaga sporego nakładu pracy oraz właściwego podejścia. Podobnie jak w przypadku budowania domu, tak i tutaj każdy etap musi być właściwie zaplanowany i zrealizowany. W ten sposób można osiągnąć solidny efekt.
Projektowanie odnosi się głównie do części graficznej strony. Obejmuje etap tworzenia makiet oraz layoutu strony. Tworzenie zaś obejmuje także takie etapy jak analiza, testy, wdrożenie, pozycjonowanie. Tworzenie stron internetowych jest pojęciem szerszym. Obejmuje wszystkie etapy od analizy po promowanie strony.
Co to jest tworzenie strony internetowej?
Pod tym pojęciem wiele osób rozumie także tworzenie sklepów internetowych, aplikacji webowych czy pozycjonowanie stron. Powodem tego jest szerokie znaczenie tego sformułowania oraz rozmyte granice pomiędzy różnymi typami witryn. Dlatego też często zamiennie stosowane są określenia strona, sklep czy aplikacja. To, co dla jednego będzie stroną internetową, dla innego będzie serwisem lub aplikacją. Nomenklatura nie jest tu jednak najważniejsza. Kluczowe jest właściwe zrozumienie oczekiwań klienta. Zdajemy sobie sprawę, że często trudno jest właściwie nazwać przedmiot zlecenia.
Tworzenie sklepu internetowego a strona firmowa.
Czy zatem strona www to coś innego niż sklep internetowy? Nie ma tutaj jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od konkretnego przypadku. Z technicznego punktu widzenia, sklep internetowy to strona www rozbudowana o dodatkową funkcjonalność, jaką jest możliwość składania zamówień. Użytkownik odbiera to jednak zupełnie inaczej. On widzi tylko sklep internetowy z produktami, które może zakupić. Częstym rozwiązaniem jest zastosowanie połączenia strony i sklepu pod jedną domeną. Sklep znajduje się w menu jako jedna z pozycji. W ten sposób pod jednym adresem klienci mają dostęp zarówno do informacji o firmie i oferowanych usługach, jak i mogą dokonać zakupu w sklepie.
Czym różni się tworzenie aplikacji webowej od strony www?
Podobnie jest w przypadku aplikacji webowej, różnica jest dosyć płynna. Od strony technicznej aplikacja internetowa to rodzaj strony, która wymaga jakiejś interakcji z użytkownikiem. Może to być dokonanie rejestracji czy wypełnienie formularza. Zatem wszystkie serwisy z ogłoszeniami, platformy e-learningowe czy rezerwacyjne to aplikacje webowe. Kupując online bilet do kina, korzystasz z aplikacji internetowej, a nie strony www. Do tworzenia aplikacji wykorzystujemy m.in. react JS. Z kolei strony internetowe to witryny czysto informacyjne, które dostarczają jakiś konkretnych informacji. Przeważnie prezentują ofertę danej firmy, jednak nie wymagają jednak od użytkownika żadnej interakcji.
Z czego składa się tworzenie strony internetowej?
Tworzenie strony internetowej to wieloetapowy proces, którego celem jest uzyskanie spójnej i przemyślanej witryny internetowej. Na każdym etapie prac, konieczne jest podejście skupione na celu, jaki ma spełniać projektowana strona. Takie podejście wymaga zaangażowany specjalistów różnych dziedzin. Dzięki ich bliskiej współpracy oraz właściwej koordynacji prac możliwe jest stworzenie optymalnego projektu. Powstawanie strony internetowej można podzielić na kilka kluczowych etapów.
Tworzenie strony www zaczyna się dobrego planu.
Jak chcesz zbudować dom, to najpierw architekt przygotowuje jego plan. Tak samo jest w przypadku strony internetowej. Najpierw należy stworzyć dokumentację projektu. Od tego etapu zależy bezpośrednio ostateczny rezultat. Planowanie rozpoczyna się od wnikliwego wywiadu i ustalenia zakresu prac. Na tym etapie ustalane są wszystkie funkcjonalności serwisu. Analiza obejmuje także otoczenie biznesowe klienta. Poznanie branży pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb klienta. Wyznaczany jest główny cel strony oraz określane są mocne i słabe strony klienta. Wspólnie definiowane są słowa kluczowe, czyli frazy, jakie wyszukują klienci.
Mapa strony.
Na podstawie zebranych materiałów tworzona jest mapa strony. Przygotowywana jest lista podstron wraz z ustaleniem relacji pomiędzy nimi. Następnie planowany jest sposób poruszania się użytkownika po witrynie oraz jego zachowanie.
Projektowanie — UX design.
Mając komplet informacji na temat funkcji i wymagań dotyczących strony internetowej tworzone są makiety. Są to schematy pokazujące sposób rozmieszczenia treści na stronie, układ podstron i ich wzajemne relacje. Wireframe obrazuje w uproszczeniu, jak będzie wyglądała strona internetowa. W zależności od potrzeb i stopnia złożoności projektu, makiety mogą mieć różny stopień zaawansowania. Od bardzo prostych, schematycznych rysunków po interaktywny mockup. Za ich pomocą można przetestować podstawowe funkcjonalności takie jak logowanie, rejestracja czy nawigacja.
Projektowanie — UI design.
Makiety stanowią dokumentację projektową i są nieodzownym etapem prac. Dzięki nim można na wczesnym etapie prac wyeliminować błędy i doprecyzować sposób działania witryny. To pozwala zaoszczędzić czas i uniknąć kosztownych modyfikacji na etapie programowania. Następnie na podstawie makiet tworzony jest projekt graficzny serwisu dla widoku desktop oraz mobile. Projekt strony internetowej zyskuje ostateczną kolorystykę oraz typografię. Dodawane są także zdjęcia oraz elementy graficzne. W rezultacie powstaje ostateczna szata graficzna strony. Teraz wiadomo już, jak strona będzie wyglądać zarówno na komputerze, jak i smartfonie.
Tworzenie wartościowej zawartości.
Idealnie byłoby, gdyby treści do zamieszczenia na stronie gotowe były przed etapem projektowania. W praktyce rzadko kiedy to się zdarza. Przeważnie treści tworzone są dopiero po przygotowaniu ostatecznego designu strony. Minusem tego rozwiązania jest konieczność dostosowania tekstów do zaprojektowanego designu.
Optymalizacja treści SEO.
Treści zamieszczone na stronie mają dwa zadania. Po pierwsze dostarczają potencjalnemu klientowi niezbędnych informacji. Po drugie wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Dlatego też podczas pisania treści istotne jest bazowanie na słowach kluczowych. Skupienie treści na odpowiednich frazach jest istotne pod względem uzyskiwanych rezultatów w rankingu Google. Im lepiej treść dopasowana pod daną frazę kluczową, tym wyżej będzie znajdować się na liście wyszukiwań.
Front-end i Back-end.
Na podstawie przygotowanego designu i makiet (wireframe) tworzony jest kod strony. Na tym etapie wszystko jest składane w całość. Instalowany i konfigurowany jest też system CMS. Zakładane jest drzewo strony i tworzony jest układ treści. Poszczególne elementy otrzymują odpowiedni wygląd i funkcjonalność. Wprowadzane są też ostateczne treści. Strona internetowa zyskuje ostateczny wygląd. Po przetestowaniu mechaniki działania i wszystkich funkcjonalności strona jest przenoszona na docelową domenę. Następuje przekazanie strony klientowi.
Aktualizacje.
To zdecydowanie najdłuższy etap. Tworzenie stron internetowych praktycznie nigdy się nie kończy. Każda strona internetowa wymaga bieżących aktualizacji i modyfikacji. Może pojawić się też potrzeba dodania nowych funkcji lub zmiany tych istniejących. Z czasem może okazać się konieczne dodanie bloga firmowego lub sklepu internetowego.
Rozwój i rozbudowa.
Strony wyposażone w system zarządzania treścią (np. WordPress CMS, TYPO3 CMS) pozwalają na samodzielne wprowadzanie zmian i mniejszych modyfikacji. Jednak w przypadku większych zmian lepszym wyborem będzie agencja interaktywna. To rozwiązanie pozwoli na prowadzenie zmian w środowisku deweloperskim, a nie bezpośrednio na działającej stronie. Dopiero po zakończeniu prac i przetestowaniu, zmiany zostaną wdrożone na docelowej stronie.
Pozycjonowanie strony i marketing.
Dobrze zaprojektowana strona to dopiero początek. Ważne, aby użytkownicy o niej wiedzieli. Promowanie strony ma za zadanie poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania oraz zwiększenie ruchu na stronie. W tym celu optymalizowane są zarówno treści, jak i ustawienia strony pod kątem SEO. Prowadzone są też prace związane z pozycjonowaniem strony. Przygotowywane są także kampanie reklamowe w wynikach wyszukiwania np. Google Ads. Strona może być też promowana na portalach społecznościowych za pomocą reklam np. Facebook Ads, Twitter Ads.
Projektowanie stron internetowych to więcej niż ładny projekt graficzny.
Co to jest projektowanie stron internetowych i czym różni się od tworzenia stron?
Analiza materiałów klienta.
Funkcjonalny wireframe opracowany zgodnie z UX design.
Ostateczny projekt graficzny (UI design).
Projektowanie stron na urządzenia mobilne.
Kto odpowiada za tworzenie stron internetowych?
To agencja interaktywna tworzy profesjonalne strony internetowe.
Strona internetowa stworzona przez freelancera
Samodzielne tworzenie stron internetowych.
Tworzenie strony samemu z kreatorem stron internetowych.
Kreatory stron internetowych upraszczają zarządzanie witryną. To platformy, na których w jednym miejscu zarejestrujesz domenę, wybierzesz hosting i zaprojektujesz stronę www. W zależności od dostawcy różnią się one funkcjami oraz ceną. Jednak ich rola jest zawsze taka sama. Mają za zadanie umożliwić szybkie tworzenie strony internetowej bez wiedzy programistycznej.
- Wix to obecnie najpopularniejszy kreator stron internetowych. Oferuje kilkaset gotowych szablonów dla stron www, dostosowanych do różnych gałęzi biznesu. To przyjazna użytkownikowi platforma, która oferuje także podstawowy darmowy pakiet. Szablony dostosowane są do urządzeń mobilnych.
- Webwave pozwala na stworzenie w pełni funkcjonalnej strony internetowej dostosowanej do urządzeń mobilnych. Oferuje szeroki wybór szablonów także tych dostosowanych do e-commerce.
- Zyro to jeden z najtańszych i najprostszych w obsłudze kreatorów. Strona zbudowana na tej platformie odznacza się szybkością ładowania. Szablony dopasowane są także dla urządzeń mobilnych. Zyro oparte jest na sztucznej inteligencji, która pomaga tworzyć treści pod SEO.
- Squarespace oferuje najlepiej zaprojektowane szablony pod względem graficznym. Odznacza się dużą dbałością o każdy detal. Oferuje kilkaset szablonów dostosowanych do urządzeń mobilnych. Platforma ta jest idealnym rozwiązaniem dla blogerów.
- Weebly to najlepszy kreator stron internetowych dla osób bez wiedzy technicznej. Odznacza się łatwą obsługą. Oferuje wiele przydatnych funkcji, które docenią blogerzy. Sprawdzi się także dla sklepu internetowego.
6 rzeczy, które należy przemyśleć, zanim rozpoczniesz budowanie strony internetowej?
Wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za stronę. Komunikacja z agencją interaktywną.
Określenie celu strony.
Strona wizytówka.
Landing page.
Blog.
Sklep internetowy.
Strona firmowa.
Zgromadzenie materiałów.
Wybór domeny i hostingu.
Serwer współdzielony.
Serwer VPS (virtual private server)
Serwer dedykowany.
System zarządzania treścią.
Pozycjonowanie. Wybór słów kluczowych.
Technologie, w których tworzy się strony www to już nie tylko HTML i CSS.
Co to są technologie tworzenia stron internetowych?
Framework to pomoc w tworzeniu aplikacji.
Języki programowania służą do komunikacji pomiędzy komputerami.
Profesjonalne tworzenie stron internetowych musi uwzględniać SEO.
Co to jest SEO?
Audyt SEO.
Ile kosztuje audyt SEO?
Poszukiwanie fraz kluczowych
Słowa kluczowe krótkiego ogona (short-tail keywords), czyli tzw. słowa kluczowe ogólne.
Słowa kluczowe długiego ogona (long-tail keywords) zapewniają lepszą konwersję.
Optymalizacja wydajności strony pod SEO.
Optymalizacja plików graficznych.
Optymalizacja kodu strony.
Wybór dobrego serwera.
Narzędzia do optymalizacji czasu ładowania strony.
Dalsze prowadzenie strony internetowej.
Obsługa strony internetowej.
Administracja strony internetowej.
Aktualizacja strony internetowej.
Opieka nad stroną internetową.
Ile kosztuje prowadzenie strony internetowej?
Agencja SEO i pozycjonowanie strony internetowej.
Zleć nam profesjonalną realizację swojej strony WordPress.
Pomożemy Ci w kompleksowej realizacji firmowej strony internetowej.
FAQ — najczęściej zadawane pytania.
Ile kosztuje tworzenie strony internetowej?
Ostateczny koszt uzależniony jest od Twoich indywidualnych wymagań. Przykładowy koszt profesjonalnej realizacji strony (z WordPress CMS) w agencji interaktywnej to od 5000 zł. Więcej o cenach piszemy na blogu ile kosztuje strona internetowa.
Projekt strony internetowej — cena?
Większość stron internetowych realizowana jest na profesjonalnych szablon stron. Cena autorskiego projektu uzależniona jest od zakresu pracy. Jeśli jesteś zainteresowany szczegółową wyceną – napisz do nas.
Porozmawiajmy o szczegółach Twojego projektu
Porozmawiajmy o szczegółach Twojego projektu